zaterdag 23 juni 2012

Mijn' kruidentuintje' is weer kompleet!


Jaarlijks vul ik een grote zinken teil met kruiden zoals rozemarijn-tijm-salie-peterselie en bieslook met daarnaast een grote pot met Marokkaanse munt,zodat ik mezelf de gehele zomer makkelijk kan bedienen met dit heerlijks voor in een gerecht of een kop heerlijke verse muntthee!

Vanmiddag dus even naar het tuincentrum om mijn teiltje kompleet te maken voor deze zomer!
Terwijl ik uit een grote ronde zinken bak waar weer enkele aarde potten in stonden opgeborgen een pot nam zag ik dat deze half vol geregend was.Dus alle potten er uit en wat zag ik?!?!?Een klein kikkertje die hierin gevangen zat,dus die hebben we gelijk maar even bevrijdt.

Het voordeel van kruiden in een teil is ook dat als er katten je tuin bezoeken deze niet bij je kruiden hun behoeftes kunnen doen(jakkah!).Gelukkig doet onze Maine Coon het altijd netjes binnen op de kattenbak en niet in onze tuin,waar ze ook niet uit kan/gaat,maar ja zij heet dan ook niet voor niets Diva.Toch hebben anderen katten uit de buurt die wel los rondlopen nog wel eens het lef onze tuin wel te bezoeken als onze kat en hond binnen zijn.De munt heb ik ooit eens in de tuin gezet maar die gaat zo ontzettend woekeren en komt dan overal omhoog waar je hem niet wil zien.Vandaar een lekker ruime pot zodat je flink kan 'snoeien'.
Munt is overigens ook heerlijk bij ijs en deze salade waar ook munt in gaat is heerlijk voor bij de BBQ;


 *1 rode uitje, snipperen *blokjes feta-kaas(ik had de light van Alpina) *watermeloen ,in stukjes(neem zo'n licht groene met donker groene strepen,deze zijn bijna zo goed als pitloos) *enkele zwarte olijven,in schijfjes *muntblaadjes in stukjes *scheutje goede olijfolie extra vergine

 Gesnipperde uitje,blokjes meloen,blokjes feta,olijven en de muntblaadjes onder elkaar doen in een saladeschaal en er een scheutje olijfolie over,even voor serveren in de koelkast zetten zodat alles lekker koel is! Smakelijk!
p.s;De munt is echt heerlijk in combinatie met de watermeloen!

-------------------------------------------------

Basilicum is helaas een te teer kruid voor buiten,ik heb wel eens ooit speciaal gekweekte van EKO gehad vorig jaar in mijn teil maar daar zijn de blaadjes weer een stuk harder en stugger van
en hebben ook niet de geur en smaak zoals die in de potjes uit de supermarkt.
Ik hou deze Basilicum wel langer goed in de kruidenpotjes van Mepal waar je onderin een laagje water kan doen!Vergeet echter niet het pinnetje met koordje(voor het opzuigen van water) onderuit het potje te halen voordat je de verbruikte Basilicum weggooit!


1 opmerking:

  1. Heerlijk verse munt! (goed idee trouwens op alles in een grote zinken teil te zetten) Ik ga zeker het recept met de watermeloen proberen. Ik drink eigenlijk altijd alleen maar muntthee....wordt tijd dat ik hem eens zelf ga maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het plaatsen van je reacties!Ik lees ze altijd met veel plezier!