zaterdag 3 maart 2012

Vogeltaarten als fleurop in je winterse tuin...

Afgelopen winter heb ik ze niet gemaakt,waarom weet ik eigenlijk niet nu ik ze weer zie!Enkele vogeltaarten kado gedaan en met oud op nieuw al onze vrienden een vogelslinger met hartjes van vet mee gegeven voor in hun tuin.....



Nodig:

-Een leuke taart of tulband vorm

-Goedkope zoutloze frituurvet €0,50 per 500 gram (geen gebruikt vet)

-Gemengd vogelvoer €1,- per kg gekocht bij Axion

-Gepelde en ongepelde pinda’s (zak doppinda’s kopen)

-Gedroogde fruitmix of muesli(ik had voor wat kleur cranberries genomen)

-Grote dennenappels

-Kleine appels

-Bladeren

-Mos


-Leuk plateaubord of iets dergelijks voor hem op te leggen.

(Voor de slinger had ik kunstof cakecups in de vorm van hartjes genomen en deze later met de pinda's en cranberries om en om aan een koord geregen)





1. Strooi het gemende vogelvoer, de pindanoten en de muesli in de taartvorm.

(Geen plastic in de taartvormen doen, gewoon zo er in doen)

Zorg ervoor dat de grote noten onderaan en aan de zijkant komen.

Maak een laag van 1 a 2 cm (niet meer, vooral als je denkt dat gaat wel komt het

vet niet overal en zak de vorm in elkaar ,zonde van al je werk)

2. laat het frituurvet langzaam smelten(ik deed dat in de magnetron), maar beslist niet te heet worden, giet dat

over je eerste laag van één of twee centimeter. Stop dan de vorm een ½ uur in de

diepvries tot het gestold is. Daarna de volgende laag maken en weer niet meer

dan 2 cm daar bovenop, weer de diepvries in, je kunt met een tulband de grote

noten aan de zijkant doen staat leuk.

Voor meer voorbeelden kun je hier ook een kijkje nemen.

Tip
Diegene die jaarlijks een echte kerstboom in huis hebben,kunnen hem als die het huis uit moet nog een poos leuk in een pot in de tuin zetten met daarin vetbollen,pinda-slingers(of vogelslinger!),e.d voor de vogeltjes!Vinden ze heerlijk om de winter door te komen en ziet er nog leuk uit ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor het plaatsen van je reacties!Ik lees ze altijd met veel plezier!